شناسه : 25556
نویسنده : استان فارس
عکس

۱۴نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان فارس به‌همت بسیج حقوقدانان آزاد شدند

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس گفت: تاکنون ۱۴ نفر از زندانیان در قالب کمک‌های مومنانه و با کمک نیروهای جهادی بسیجی فارس آزاد شده‌اند که این کار تا پایان سال ادامه دارد.

محمد فاضل علیزاده مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان فارس، اظهار داشت: مبارزه و پیشگیری از فساد، افزایش کارآمدی نظام، پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش رضایت‌مندی مردم و تقویت و تبیین حقوق ملت ایران در عرصه بین‌المللی از جمله اهداف اصلی سازمان بسیج حقوقدانان است که بر این اساس، برنامه‌ها و ماموریت‌هایی برای آن تعریف شده است.

به گفته وی تربیت حقوقدان مومن انقلابی و پای کار، شبکه‌سازی نخبگان حقوقی، قضایی و تقنینی استان؛ احصاء مسائل حقوقی، قضایی و تقنینی در استان به منظور آسیب شناسی و ارائه راهکار؛ مطالبه‌گری، احیای حقوق عامه، مبارزه با فساد و ترویج فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر؛ کمک به تحول سیستم قضایی-حقوقی کشور؛ کمک به پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ حمایت از سازمان‌های مردم نهاد به منظور ترویج و تبیین حقوق اسلامی؛ صیانت از ارزش‌ها و مبانی نظری اسلام و جلوگیری از ورود اندیشه‌های انحرافی؛ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، خدمت جهادی، و کمک اسلامی‌تر شدن نهادهای حقوقی و قضایی کشور از برنامه‌های مدنظر سازمان بسیج حقوقدانان در سطح کشور است.

علیزاده در تشریح فعالیت‌های این سازمان گفت: طرح "هر مسجد یک حقوقدان"، از برنامه‌هایی است که از سال 94 در مساجد محلات در شیراز کلید خورده که پس از آن طی مصوبه رسمی معاونت فرهنگی قوه قضاییه مورخ آبان ماه 1398 به صورت مشترک فی مابین مجموعه قضایی استان و بسیج حقوقدانان فعالیت‌های خود را به صورت گسترده با حمایت این دو مرجع و سازمان‌های موضوع دستورالعمل صادره، آغاز کرد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس افزود: طرح هر مسجد یک حقوقدان با محوریت دادگستری استان و امور اجرایی بسیج حقوقدانان توانست فقط در شیراز بیش از 126 مرکز مشاوره را در مساجد و حسینیه‌ها دایر کند که علاوه بر حضور 114 مشاور فعال، 200 وکیل پایه یک از مرکز مشاوران وکلای قوه قضاییه فارس به این طرح ملحق شدند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها، گروه‌های آموزشی را دایر کردیم، افزود: با توجه به انتشار ویروس منحوس کرونا، آن حرکت انفجاری و قدرتمند در جهت تثبیت و تشکیل دائمی مراکز مشاوره حقوقی رایگان متوقف شد و پس از آن به دلیل اینکه بتواند به صورت فعال فعالیت‌های خود ادامه دهد، در فضای مجازی تشکیلات و گروه‌هایی را پیش‌بینی کردیم تا  پاسخگوی مراجعات مردمی باشد.

علیزاده تصریح کرد: با تشکیل گروه‌هایی همچون حقوقدانان فعال فارس، دفاتر آنلاین مشاوره، و در پیام رسان سروش، کانال و گروه‌های وابسته به دبیرخانه طرح "هر مسجد یک حقوقدان" فعالیت‌های خود را با حضور وکلا و کارشناسان آغاز کرد که با توجه به فراگیری بیماری موصوف، استقبال بی‌نظیری صورت گرفت؛ به گونه‌ای که هر فردی که لینک و دسترسی‌های لازم در فضای مجازی را به گروه‌ها و مشاوران آنلاین داشت، در هر لحظه که سوالی برای وی پیش می‌آمد، سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت می‌کرد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس تأکید کرد: مشاوره‌های مذکور صرفاً برای معاضدت و ارشاد مراجعه‌کنندگان به محاکم نبود؛ بلکه علیرغم حضور مراجعات مردمی نسبت به دستگاه‌های قضایی، مراجعات در فضای مجازی در خصوص کسب و کار و امور مربوط به روابط قراردادی و مالی فی‌ما‌بین افراد، مراجعات متعددی داشتیم؛ به گونه‌ای که  فرد یا افراد برای بررسی قراردادهای که مابین یکدیگر منعقد می‌کنند، از مشاوران ما مشورت‌های لازم را اخذ کرده‌اند.

وی گفت: پس از مدتی با توجه به حجم و گستردگی کار مراجعات به حدی زیاد شد که در فکر تشکیل سایت مرجع برای ایجاد رویه‌های واحد در حوزه مشاوره بودیم که به زودی زمینه‌های لازم با همکاری مجموعه قضایی استان مهیا خواهد شد.

 علیزاده بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، ارائه خدمات آنلاین و مراجعات پی در پی، به بیش از از 84 هزار مورد رسیده است که در اینجا نیازمند همکاری کلیه سازمان‌ها و ادارات در زمینه آموزش همگانی هستیم؛ چراکه به تنهایی قادر به افزایش کیفیت فعالیت‌های طرح مذکور نیستیم.

به گفته رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس، شورای راهبردی طرح "هر مسجد یک حقوقدان"، در دادگستری کل استان با مشارکت سازمان‌های مندرج در دستورالعمل تشکیل شده و با تشکیل جلسات فصلی و ماهانه سیاست‌های کلی و هدف‌گذاری‌ها در این شورا انجام خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس همچنین از انعقاد تفاهم نامه‌هایی در حمایت و مشاوره حقوقی نسبت به ایثارگران، رزمندگان و جانبازان میان سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان بسیج حقوقدانان خبر داد و گفت: تاکنون 96 خانواده شهدا تحت پوشش حمایت و مشاوره حقوقی قرار گرفته‌اند.

دادگاه کیفری استان در فلکه گل سرخ و دادگاه تجدیدنظر استان، دو دفتر مشاوره تمام وقت سازمان بسیج حقوقدانان فارس است که علیزاده از آن نام برد و گفت: در سال جاری با توجه به ممنوعیت برگزاری جلسات، 12 وبینار حقوقی را با موضوعات مختلف و افتتاح سه دفتر بسیج حقوقدانان در مرکز مشاوران و وکلای قوه قضائیه فارس، کانون سردفتران و در سازمان زندان‌ها داشته‌ایم.

بیانیه‌های مناسبتی؛ امضای تفاهم نامه با 12 قشر از اقشار بسیج  6 مورد هم با رده‌های بیرونی و تفاهم نامه در عرضه کمک مومنانه از دیگر فعالیت‌های سازمان بسیج حقوقدانان است که رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس از آن نام برد.

علیزاده با یادآوری اینکه فعالیت این سازمان در مرحله اول کمک مومنانه بالغ بر 275 میلیون تومان، در مرحله دوم  حدود 85میلیون و 500 هزار تومان به صورت بسته‌های معیشتی بوده است، تأکید کرد: در مرحله سوم از این رزمایش بزرگ، به صورت ویژه در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد ورود کردیم و تا کنون در بحث مشاوره زندانیان و عموم مردم مبلغی حدود 185 میلیون تومان هزینه شده است و یک میلیارد جمع‌آوری شده که تا کنون  14نفر از زندانیان با کمک نیروهای جهادی بسیجی فارس آزاد شده‌اند که این کار تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با کمک خیرین و بسیجیان فارس، امیدواریم تا پایان سال بالغ بر 500 نفر از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شوند.

وی تأکید کرد: این کار با همکاری ستاد دیه، سازمان زندان‌ها و مجمع خیرین حمایت از زندانیان فارس با همکاری بسیج و سازمان بسیج حقوقدانان سپاه فجر در حال انجام است.

رئیس سازمان بسیج حقوقدانان فارس ادامه داد: در بحث آگاه‌سازی و آموزش‌های حقوقی، روزانه پیام‌ها و دانستنی‌های حقوقی در فضای مجازی داشته‌ایم که تا کنون 248 پیام تهیه و منتشر شده است.

علیزاده گفت: در بحث کمک به کاهش طلاق و اعتیاد هم جلسات متعددی با معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس و شورای عالی بسیج حقوقدانان داشته و در این حوزه تلاش داریم.

وی همچنین از طرح "خشت به خشت" یا "سهم به سهم" یاد کرد و گفت: در این طرح، هر شهرونداستان فارس با اهدای 50 هزار تومان کمک نقدی، به آزادسازی 500 زندانی جرایم غیرعمد به عنوان صدقه چهارماهه پایانی سال کمک می کند.

0 دیدگاه

افزودن دیدگاه جدید

CAPTCHA
اگر شما یک بازدید کننده انسانی هستید و یک ربات نیستید به چالش و آزمون زیر پاسخ دهید.